Vandaag bracht het werk mij in Halle, voor een visite aan het Colruyt-hoofdkwartier. Dat had alles te maken met de samenwerking Colruyt-Vredeseilanden rond de Beninse rijst. Een beetje afspreken wat er op communicatief allemaal moet gebeuren, weetjewel. Maar dat is allemaal kei, maar dan ook kei geheim. Mondje krikkrak op slot, zoals de juf uit de eerte kleuterklas wel eens placht te zeggen.
De fijne mensen aldaar trakteerden ons op een rondleiding op de communicatie-afdeling, en dat is er werkelijk ??n om U tegen te zeggen. Eigen studio’s waar permanent vijf fotografen aan het werk zijn om productfoto’s te nemen, een montagecel voor de video’s die ze maken voor in de winkels en voor het eigen personeel en dan nog een radiostudio (ja, ze maken daar hun eigen bedrijfsradio). En dan nog een hele afdeling grafische vormgevers voor de etiketten van de huismerken te (re)designen. Toegegeven, dat komt een beetje overdonderend over als je gewend bent van op een doorsnee dag amper 20 collega’s te zien.
Met 16.000 werknemers is de interne communicatie daar op zich al massacommunicatie. Het gazetteke dat om de zoveel tijd naar de klanten wordt gestuurd, bereikt 1,5 miljoen mensen in Belgi?. Wie de bevolking iets te zeggen heeft, weet bij deze wat te doen.
En zo heb ik de fameuze Colruyt-windmolen ook eens in levende lijve gezien. En hij draait. Ah fijn.
waaaaahoeei ik wil op de bedrijfsradio van de colruyt gaan werken 🙂 vette muziek en de mensen zullen nog meer binnenstromen…