Neem een blaadje papier en schrijf enkele korte stukjes met volgende begrippen:
Verhofstadt – Leugenaar – Pamperen/Knuffelen – Allochtoon – Criminaliteit – Corrupt – Waal – Profitariaat – Paars – Slippendragers – PS – Belastingsgeld – Transfer – Alternatief
U had misschien reeds begrepen dat mijn postbus vandaag werd opgevrolijkt met de eerste verkiezingspropaganda van het seizoen. Het mag geweten zijn dat ik een fervent liefhebber van het genre ben en ik sloeg derhalve naarstig aan het lezen. Genieten met volle teugen is dat, want normaal verhindert een geen reclame-sticker dat deze boodschappen mijn blikveld bereiken.
Groot is echter mijn ontgoocheling als ik merk dat dit VB-foldertje bestemd is voor de kieskring Leuven. Dat terwijl ik wel degelijk resideer in het (nog steeds niet gesplitste!) arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde… Een anti-Vlaamse provocatie vind ik dat. Het kan natuurlijk ook zijn dat men nog steeds niet helemaal zeker is over de schrijfwijze van Overijse.
Verder ben ik van oordeel dat ondanks de slogan “Vlaamse kracht” dit campagnefabrikaat een escalerende softheid uitwasemt. De voorpaginagrote leeuw heeft een dusdanig hoog pluche-gehalte dat men er allergische neigingen van zou krijgen. Neen, zelfs voor voor een doorwrongen softie als ik, komt dit testikellozer over dan een Ferdinand de stier in string.
En als ik nog een laatste puntje van constructieve kritiek mag meegeven, had ik het graag nog even over de lay-out gehad. Ik pretendeer geen kenner te zijn van het grafisch vormgevingsproces, maar de rommeligheid van dit pamflet begint me dunkt logaritmische proporties aan te nemen. Vergevorderde cataractpati?nten aan het layouten zetten is zonder twijfel erg sociaal, maar goed voor de spijsvertering is het resultaat helaas zelden.